Artikel i Nyliberalen, september 2006

Ayaan Hirsi Ali i Voltaires fotspår

Det är inte lätt att utmana en totalitär ideologi som islamismen, speciellt inte om man samtidigt är kvinna.

Om jag fick frågan vilken världens viktigaste samhällsdebattör är i det tidiga 2000-talet skulle jag utan tvekan svara: 36-åriga Ayaan Hirsi Ali från Somalia. Hon förmår som ingen annan att lyfta den debatt som kommer att bli avgörande för västerlandets överlevnad: hur hantera fundamentalistisk islam i ett fritt samhälle?

I Europa vågar inte etablissemangen inom politik och media röra vid frågan. I bästa fall stoppar man huvudet i sanden och hoppas att den ska försvinna av sig själv. I sämsta fall begår man eftergifter för att tillfredsställa fundamentalisterna, eftergifter som innebär att man säljer ut vår frihet och upplysningens traditioner.

Och i denna fråga är liberaler enbart marginellt bättre än vänstern. Det framgår inte minst av hur Ayaan Hirsi Ali behandlats av sitt eget liberala parti i Holland, för vilket hon till i maj varit parlamentsledamot. Många i partiet är lättade över att hennes holländska medborgarskap dras in (*), eftersom hennes konfrontation med fundamentalisterna stört det lugn på ytan som de flesta vill upprätthålla.

Formella fel
När Ayaan Hirsi Ali 1992 kom till Holland angav hon falskt namn (Ali istället för Magan) och utelämnade uppgiften att hon ett tag levt i Kenya. Hon har dock sedan hon blev politiskt aktiv i början av detta decennium, först i Labourpartiet, öppet talat om att hon angav oriktiga uppgifter i sin asylansökan. Men det var först när en vänsterredaktion gjorde en "dokumentär" i holländsk TV om hennes asylärende som den liberala regeringen kände sig tvingad att agera, vilket naturligtvis var avsikten med TV-programmet.

Men Ayaan Hirsi Ali var redan på väg bort från Holland eftersom hon tidigare samma månad i domstol förlorat rätten till sin lägenhet. Grannarna hade stämt henne för att hon, som står under ständigt dödshot från fundamentalister, utgör en fara för dem.

"Den här affären är en skam för vårt land och för hela Europa. Voltaire och Erasmus vänder sig i sina gravar", sa filosofiprofessorn Afshin Ellian om att Ali förlorat medborgarskapet (*).

Men många i Holland ville slippa Ali. Hon stör lugnet. Det bedrägliga lugnet. Och hon var inte lojal mot någon gruppering. Konservativa kristna retade sig på henne därför att hon uttryckt stöd för ett domslut som godkände att det calvinistiska partiet nekas statsbidrag eftersom de förbjuder kvinnor att kandidera för partiet. Liberaler ogillade att hon vill förbjuda religiösa friskolor. Och eftersom muslimska religiösa ledare ogillar henne, gör vänstern det också. En vänster som i nyorientalisk anda är i färd med att byta proletariatets diktatur mot islams.

Huvudet i sanden
Holland kan kanske tjäna som symbol för hela Europa. Ingen makthavare på den kontinent där upplysningen en gång startade vill längre försvara en högprofilerad uttolkare av denna upplysningstradition. Därför flyttar Ali nu till USA. I västvärldens sista frihetliga land välkomnas hon med öppna armar.

En del kommentatorer i Holland har raljerat över att hon ska arbeta för den konservativa tankesmedjan American Enterprise Institute, eftersom man tror att AEI inte vet att Ali är ateist och kritisk mot alla religioner. Men den skadeglädjen visar bara hur inskränkta vi européer kan vara. Ali berättar för tyska Der Spiegel (22 maj) att hon tydligt deklarerat för AEI att hon har "en stor mun" och att hon vill fullfölja sina planer på en ny kortfilm som uppföljning på den film som innebar regissören Theo van Goghs avrättning på öppen gata i Amsterdam. "Submission II" ska handla om islams relation till homosexualitet. Om denna ambition sa AEI, "no problems". Ali drar slutsatsen att amerikaner inte alls är lika rädda för politisk debatt som européer.

Möte med titaner
Skälet till att hon först kom i kontakt med AEI var en bokidé som hon nu ska förverkliga. Arbetstiteln är "Shortcut to Enlightenment". Det kommer inte att bli en torr analytisk bok. "Jag ska återuppväcka profeten Muhammed i New Yorks stadsbibliotek", säger hon till Der Spiegel. I boken ska profeten få möta tre stora tänkare i upplysningens anda: Karl Popper, det öppna samhällets filosof, John Stuart Mill, yttrandefrihetens främste talesman, och Friedrich August von Hayek, ekonomen som argumenterar för fria marknader och mot välfärdsstater.

Att överge islam är belagt med dödsstraff. Ayaan Hirsi Ali har utmanat starka totalitära krafter. Hittills har de funnits utanför vår radar, utanför vårt västerländska perspektiv. När en radikaliserad islam nu tränger sig på i globaliseringens tidevarv och vägrar acceptera det fria och pluralistiska samhället i väst, står vi yrvaket och undrar vad är det för värderingar som här väller fram.

Samtidigt lever skuld och komplex från Europas kolonialtid kvar. Det gör att många utan att tänka efter vill ge efter för islams intoleranta värderingar. Att en afrikansk kvinna med lågmäld röst då träder fram och får fjäll att falla från våra ögon är exakt vad som behövs.

Öppna diskussioner
Hennes mål är egentligen blygsamma. Till New York Times (3 april) säger hon att det viktiga är att folk öppet kan prata om islam, i en atmosfär utan hot och våld. "När en arabisk regissör gör en film som Life of Brien med Muhammed i huvudrollen har vi kommit långt."

Att hon för detta enkla budskap lever under ständiga dödshot och anses som paria av stora delar av Europas makteliter är därför ett tecken på vilka enorma utmaningar mot de frihetliga värderingarna vi nu möter.

Dick Erixon


(*) Sedan artikeln skrevs har myndigheterna beslutat att inte dra in hennes holländska medborgarskap. Man har konstaterat att hon hade rätt att använda morfaderns namn, Ali, istället för sin fars namn, Magan.